قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس

یونیلیور و کارآفرینی سازمانی

مانند بسیاری از شرکت‌ها، یونیلور برای نوآوری، پژوهش، توسعه و محصولات جدید و منحصربه‌فرد ارزش قائل است. برای حمایت از ۴۰۰ نام تجاری که در محدوده‌ی ۱۴ صنعت فعالیت می‌کنند، شرکت به طور منظم حدود یک میلیارد یورو در تحقیق و توسعه صرف می‌کند. بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی جدید به دانشگاه‌ها داده می‌شود تا کشف و خلق شوند، اما مدیران یونیلور شروع به اخطار کردند که ایده‌های خلق شده توسط دانشگاه به طور فزاینده‌ای در حال جذب توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار مخاطره‌آمیز هستند. این شرکت متوجه شد که از فرصت‌های توسعه‌ی بسیار عالی صرف‌‌نظر کرده است. یونیلور نیز دریافت که آزمون اینکه آیا ایده‌های تولیدشده‌ی داخلی شرکت برای اینکه به طور مؤثر به عنوان کسب‌وکار کار کند بسیار مشکل است. به جای ایجاد فضای کارآفرینانه‌ به صورت داخلی، مدیران یونیلور تصمیم گرفتند تا سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز کارآفرینانه سازمانی و نوآوری با راهبرد کسب‌وکار را از طریق منابع بیرونی تحریک کنند. برنامه‌ی سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز کارآفرینی سازمانی در نهایت حمایت مدیریت ارشد را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۲ یونیلور تکنولوژی ونچر در کالیفرنیا، و یونیلور ونچر در لندن تأسیس شد که هر دو نهاد از یونیلور مستقل بودند.

یو‌تی‌وی و یونیلور ونچر برپایه‌ی سه عنصر اصلی اداره می‌شوند. اول، مدیریت برنامه‌های راه‌اندازی سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز کارآفرینانه سازمانی را ایجاد می‌کرد تا با الگوی سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز تا حد امکان شباهت داشته باشد. دوم، مدیریت راه‌اندازی کسب‌وکار کارآفرینانه سازمانی را به حوزه‌ها و نقش‌های مختلف تمرکز سرمایه‌گذاری (مثل نوپاها، توسعه‌ی مرحله‌ی بعدی و خرید سهام) تقسیم می‌کنند. سوم، به منظور اطمینان از اینکه پروژه‌های واگذارشده به عنوان کسب‌وکاری منحصربه‌فرد مدیریت می‌شوند، مدیران یونیلور ونچر تصمیم گرفتند تا دیگر شرکای سهامی خاص و سرمایه‌گذاران مخاطره‌آمیز را در فرایند تأمین مالی مشارکت دهند.

برنامه‌ی راه‌اندازی کسب‌وکار کارآفرینانه‌ی سازمانی سه هدف اصلی داشت. اولین هدف علاقه به ایجاد گزینه‌های رشد برای یونیلور با ایجاد کسب‌وکارهای جدید یا با در نظر گرفتن سهام در شرکت‌هایی بود که ظرفیت برای رشد و سودآوری را نشان می‌دادند؛ هدف این بود که نام تجاری یونیلور به حوزه‌های جدید وارد شود. هدف دوم حصول اطمینان از اینکه یونیلور بر روی نوپاهای فنآوری برای دسترسی به فنآوری‌های جدید و در حال ظهور سرمایه‌گذاری می‌کند. سوم، کسب‌وکارهای جدید برای چرخش بیرونی از طریق استفاده از مالکیت معنوی یونیلور ایجاد گردید. هدف از برنامه‌ی یونیلور ونچر کمک به یونیلور برای کسب پول بود. از آنجایی‌که کسب‌وکارهای حمایتی بوسیله تأمین مالی به مالکیت معنوی و پایگاه فنآوری یونیلور دسترسی دارند، ایده‌ی ساخت دو یا سه کسب‌وکار در طول پنج تا هشت سال بود که می‌تواند یونیلور علاقه به خرید آن‌ها را داشته باشد. کسب‌وکارها باید با گسترش نام تجاری یونیلور با محصولات و خدمات جدید و نوآورانه به سودآوری برسد. هم‌چنین، مدیران یونیلور معتقد بودند که نگاه اجمالی به آنچه سایر شرکت‌های بزرگ انجام می‌دهند برای شرکت مهم است، و تأمین مالی بیرونی نوپاها راهی ایده‌آل برای انجام این کار بود.

یونیلور تکنولوژی ونچر برای تمرکز در ارائه‌ی تأمین مالی به شرکت‌ها درون فضای فنآوری تشکیل شده بود. یو‌تی‌وی در سال ۲۰۰۲ بنا نهاده شد و بر روی سرمایه‌گذاری در نوپاهایی درباره‌ی فضای علوم زندگی و مواد تمرکز کرده بود و تا سال ۲۰۰۹ برای جذب شرکت‌هایی در سایر زمینه‌های کسب‌وکار مانند فنآوری‌های جدید (به عنوان مثال، نور و فیزیک و پژوهش ذهن)، طراحی‌های محصول علم رفتاری و انتخاب، نانوفنآوری، فنآوری فرایند (از جمله کوچک‌سازی، بهینه‌سازی، رباتیک، سنسور، فیزیک و شیمی در مواد غذایی و خانه)؛ و مراقبت شخصی (از قبیل طراحی ویژگی‌ها، الگوی‌سازی، فنآوری ساخت، ایمنی، خودمونتاژی، علم اندازه‌گیری و روش‌های جدید تصفیه آب) گسترش یافت. سرمایه‌گذاری‌های علوم زندگی شامل زیست‌فنآوری، ژنتیک، غذا و تغذیه، تجهیزات تولید دارو، داروسازی، سامانه‌های زیست‌شناسی، شیمی جدید، تشخیص و دستگاه‌هایی برای استفاده لوازم آرایشی و بهداشتی هستند. از آنجایی‌که بیشترین بهره‌ی یونیلور در تمرکز چنین نوآوری فنآوری و علم عمیق است، یونیلور، به عنوان بنگاه مادر، دریافت که سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های نوپای فنآورانه به ترویج مداوم محصولات نوآورانه و حرکت در مرزهای دانش یونیلور کمک خواهد کرد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایده‌آل کمتر از ۱۰۰ نفر کارمند دارند و بین ۵ میلیون تا ۲۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری می‌شوند. در صورت امکان، یو‌تی‌وی ترجیح می‌دهد تا سهم اقلیتی در هر شرکت بردارد و به عنوان ناظر با توجه به تخصیص سرمایه‌گذاری باقی‌ بماند. در همراهی با راهبرد سرمایه‌گذاری، یو‌تی‌وی مشاوره‌ی مالی و عملیاتی راهبردی حیاتی را فراهم کرد که همراه با شبکه گسترده‌ای از روابط، دانش زنجیره تأمین جهانی و تجربه‌ی تحقیق و توسعه در صنایع مختلف بود. یو‌تی‌وی شرکت‌هایی را انتخاب می‌کرد که فنآوری یا محصولی منحصر‌به‌فرد، پیشرفته و ویژه را ایجاد می‌کردند که برای رقبا مشکل بود تا به سرعت آن را کپی کنند. در حالت ایده‌آل، شرکت هم‌چنین باید این موارد را داشته باشد: بازار هدف بزرگ، فرصت بازار جذاب، تیم مدیریت عالی که دارای توانایی‌های فنی و علمی پیشرفته هستند و رکورد عملیاتی که موفقیت اثبات‌شده گذشته را در بر دارد.
شعبه‌ی دوم از یونیلور ونچر (یو‌ وی) در مرکز لندن است و بر توسعه در اروپا تمرکز می‌کند. تمرکز صنعتی شامل محصولات و خدمات مصرفی، بهداشت و درمان، اوقات فراغت، خرده‌فروشی، رسانه‌ها و خدمات محیطی است. یو‌ وی در جستجوی سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهایی است که متناسب و قادر به پذیرش نام تجاری یونیلور، فنآوری، تخصص یا دانش موجود یونیلور هستند. اگرچه در ابتدا شکل‌گیری سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا برای جستجوی رشد موفقیت‌آمیز بود، یونیلور ونچر در حال حاضر به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی است که در مراحل آخر از توسعه به نظر می‌رسند و نیز برای خرید سهام هم این موضوع را در نظر گرفته است. شرکت‌های توسعه‌ی‌ مرحله‌ی آخر از فرایندهای سرمایه‌گذاری یو‌ وی استفاده می‌کنند تا رشد خود را با تأمین مالی در افزایش تولید و توسعه محصول علاوه بر سرمایه در گردش اضافی شتاب بخشند. خرید سهم مدیریتی با در نظر گرفتن ارزش سرمایه‌گذاری تا حد ۵۰ میلیون یورو در نظر گرفته می‌شود. معیارهای خریداری شامل سرمایه‌گذاری مستقل یا افزایش راهبردی سبد کسب‌وکارهای موجود در یونیلور است.

بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۹، یونیلور ونچر بر روی حدود ۲۰ کسب‌وکار سرمایه‌گذاری کرد. یکی از کسب‌وکارهایی که یونیلور ونچر به طور مشترک با یکی دیگر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری یعنی وکتور گروپ در ماه می ۲۰۰۶ تأسیس کرد، فارماکدکس بود. هدف فارماکدکس ایجاد خط ارتباطی نسخه‌های دارویی و سلامت مصرف‌کنندگان بود؛ این کسب‌وکار بر روی ایجاد محصولات پزشکی بهبودیافته، بازپیشنهاد داروهای موجود و ایجاد راه‌های مدیریت جدید متمرکز شد. با استفاده از فنآوری موجود و مالکیت معنوی وکتور و یونیلور فارماکدکس شانس بسیار خوبی در موفقیت داشت. در سرمایه‌گذاری دیگری در آوریل ۲۰۰۸، یونیلور ونچر (همراه با پورتون کپیتال، پلوقشر اینوویشن و رین‌بو سید فاند) بر روی پی‌آی ال‌تی‌دی سرمایه‌گذاری کرد، کسب‌وکار یون-ماسک یعنی مایع دافع فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. از مدت‌ها پیش محقق شده است که نوآوری‌های فنی و واقعی به سمت نادر بودن تمایل دارند، و یونیلور روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کند و به راه‌اندازی آنچه که اختراع انقلابی است، کمک می‌کند. سایر سرمایه‌گذاری‌های کسب‌وکار یونیلور در این چنین خدماتی مانند برین جویسر می‌باشد. کسب‌وکار تحقیقات آنلاین کمی با استفاده از نرم‌افزارهای نوآورانه برای تولید بهتر، اطلاعات بازاریابی کیفی فراهم می‌کند.
امروزه، یونیلور حدود ۱۷۴.۰۰۰ کارمند، مدیران ارشد از ۲۰ ملیت و در حال فعالیت در ۱۰۰ کشور جهان است. این شرکت هم‌چنان به نوآوری از طریق فرایند تأمین مالی منحصر‌به‌فردی ادامه می‌دهد.

منبع: کتاب «کارآفرینی سازمانی» هیسریچ

منبع
ََ

درباره ی مدیتک

مطلب پیشنهادی

بوم مدل کسب و کار Coursera

Coursera سرویسی است که در ابتدا با پشتیبانی دانشگاه Stanford راه اندازی شد و حالا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *