قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس

بوم مدل کسب و کار Burger King

بوم مدل کسب و کار Burger King

برگرکینگ در سال ۱۹۵۳ در Jacksonville از ایالت فلوریدا آمریکا متولد شد. نام اول او اینستا برگرکینگ بود اما وقتی ۵سال بعد دچار بحران مالی شد توسط David Edgerton وJames Mclamor خریداری شد و به برگرکینگ تغییر نام داد.

بر خلاف خیلی از برندهای بزرگ Burger King ثبات چندانی نداشته و تا الان مالکیت آن چندین و چند بار دست به دست شده است. اما شکل گیری اولیه این فست فود محبوب بر می گردد به زمانی که بنیانگذاران آن J.Karmer و عموی همسرش Matthew Borns بعد از دیدن موفقیتهای اولیه مکدونالد تصمیم به ساخت یک اجاق برگرپز گرفتند و اسم آن را Insta-Broiler گذاشتند و بر همین اساس رستوران هایی را با هدف استفاده از این برگرپز راه اندازی کردند که البته موفقیت های خوبی هم برای آنها به همراه داشت.

گویی هیچ وقت برگر کینگ سازماندهی موفق و ثبات مکدونالد را نمی توانست کسب کند تا اینکه بالاخره در سال ۱۹۷۸ مدیر اجرایی مکدونالد به اسم Donald Smith را به استخدام خود در آورد. در برنامه جدید اسمیت، سازماندهی برگر کینگ اصلاح شد، مدیریت و نحوه فرنچایز (نمایندگی) بهبود پیدا کرد، منو گسترده شد و استانداردهای جدی برای طراحی و مدیریت رستوران ها تهیه و اجرا شد. اتفاق هایی که برگر کینگ را وارد بازی بزرگان کرد. مدیریت اسمیت و برنامه های بازاریابی و برندینگ Norman Brinker (قائم مقام شرکت) عظمت سلطان برگر را بیش از پیش کرده بود و شروع تبلیغات کسترده برگر کینگ در اوایل دهه ۸۰ میلادی زمان اوج شکل گیری فست فودها، باعث رخ دادن اتفاقی به اسم جنگ همبرگرها شد.

جنگ همبرگر (Burger War) به اتفاقی گفته شد که در اوایل دهه ۸۰ رخ داد و در آن دو برند بزرگ این صنعت به نام های مکدونالد و برگر کینگ با هدف رشد سهم بازار خود برنامه های تبلیغاتی بزرگ و پر هزینه ای به راه انداختند که البته نتیجه آن نابود شدن برگر فروشی های خرده پا بود.

اما دونالد اسمیت جاه طلب که از مکدونالد آمده بود زیاد هم در برگر کینگ طاقت نیاورد و خیلی زود بار خود را به سمت مدیر عاملی غول نوشیدنی دنیا یعنی پپسی بست و در نتیجه اوضاع برگر کینگ هم کمی افت کرد. دست به دست شدن مالکیت برگر کینگ ادامه داشت.

در اوایل قرن بیست و یکم شرکت برگر کینگ با ارزش ۱٫۵ بیلیون دلار آمریکا به یک شرکت سرمایه گذاری که توسط TPG Capital اداره می شد فروخته شد.

مدل کسب و کار Burger Kingدر پایان سال مالی ۲۰۱۳ برگر کینگ اعلام کرد که بیش از ۱۳۰۰۰ شعبه در ۷۹ کشور دنیا دارد و از این تعداد ۶۶ در صد در آمریکا هستند و ۹۹ در صد از آنها مالکیت خصوصی دارند.این کمپانی برای گسترش شعبات خود از مدل های متفاوتی از فرانچایزینگ (Franchising)بهره برده است. شیوه ی واگذاری شعب در مناطق مختلف متفاوت است.برخی از شعبات منطقه ای به عنوان شعبه اصلی در نظر گرفته می شوند و مسئول واگذاری و دادن مجوز به سایر شعب هستند. به خاطر نداشتن یک روال مشخص در روابط با شعبه ها معمولا این کمپانی با مشکلات قانونی متعددی مواجه می شود.

برگر کینگ منوی خود را از یک همبرگر ساده،سیب زمینی سرخ کرده،سودا و میلک شیک در سال ۱۹۵۴ ، به بازه متنوع تری از محصولات گسترش داد در سال ۱۹۵۷ Whopper را به منوی خود اضافه کرد که به نماد این رستوران تبدیل شد.

در تصویر زیر می توانید بوم مدل کسب و کار Burger King را مشاهده نمایید:

بوم مدل کسب و کار Burger King

منبع

درباره ی مدیتک

مطلب پیشنهادی

معرفی استارتاپ slack

اگر با مقالات استارتاپی ما همراه بوده باشید، در مقاله ی ۱۱ استارتاپ برتر سال …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *